Zoek
Sluit dit zoekvak.

In de Accounting tellen meer dan alleen cijfers

Interview met Claudia (44), debiteurenadministrateur bij de Shared Service Unit Accounting

Claudia bewijst niet alleen in haar dagelijks werk maar ook in haar privéleven dat spontaniteit en organisatie elkaar niet uitsluiten. Na 42 jaar in Saarlouis te hebben doorgebracht, besloot de Zuid-Duitse van het Saarland naar Wenen te verhuizen. Dankzij haar organisatietalent heeft ze een goede start gemaakt en voelt ze zich op haar gemak in haar nieuwe thuisland. Sinds 2017 werkt ze voor EQOS Energie in Accounting.

Claudia, je komt ‘s morgens je kantoor binnen, hoe ziet je typische werkdag eruit?

‘s Morgens doe ik altijd eerst de bankzaken, dan komt de rest. Als ik bepaalde taken eerst uitvoer, ziet de dag er aan het eind soms heel anders uit. Op sommige dagen heb ik dan ‘s avonds 20% van mijn to-do’s afgewerkt, de andere 80% bestaat uit onverwachte taken, die spontaan zijn ontstaan. Als mijn collega’s bijvoorbeeld informatie van mij nodig hebben, doe ik dat eerst, omdat zij mijn interne klanten zijn. Daar bewijs ik mijn flexibiliteit. Het afsluiten van het boekjaar kan echter niet worden uitgesteld. Het is dus belangrijk om je goed te organiseren en je aan de deadlines te houden.

Veel dingen gaan via de telefoon of per e-mail. De samenwerking gaat goed, ook al zitten jullie niet naast elkaar.

Kom je meer in contact met cijfers of met collega’s in de Accounting?

Dat is vrij goed in evenwicht. Betalingsafschriften, crediteuren, kostenplaats- en factuurcontroles maken het cijfermatige werk uit. Maar er zijn evenzoveel kwesties waarover ik mij met collega’s moet onderhouden. Wij hebben vooral contact met de projectmanagers en projectassistenten op alle locaties. Veel dingen gaan via de telefoon of per e-mail. De samenwerking verloopt goed, ook als je niet direct naast elkaar zit. Vragen en controles brengen ons vaak in contact met elkaar. Cijfers en persoonlijk contact zijn dus nauw verwant aan elkaar.

Hoe werken jullie samen binnen Accounting?

Het teamwork functioneert bij ons zeer goed. Wat dat betreft heb ik al andere ervaringen opgedaan. Ieder van ons heeft een vast takenpakket, maar we moeten nog steeds de andere vakgebieden ook goed beheersen. Want tijdens de vakantie springen we vaak voor een ander in. We begrijpen elkaar heel goed en als er veel te doen is, helpt iedereen waar hij/zij kan. Anders zou het moeilijk zijn.

Zou je opnieuw voor hetzelfde beroep kiezen en waarom?

Zeker. Ik wist op school al dat ik commercieel medewerker wilde zijn. Ik werk graag met cijfers, heb een goed wiskundig inzicht en ben zeer nauwgezet, een absolute vereiste voor dit beroep. Er is veel organisatie en plichtsgetrouwheid nodig, maar tegelijkertijd zijn mijn taken gevarieerd. Door veranderingen in de wetgeving is het belangrijk om op de hoogte te blijven, dus ik blijf leren en het wordt nooit saai. Dat is erg leuk.