Taal kiezen:

"Ik zoek oplossingen"

Van opleiding tot carrièrestap - EQOS Energie heeft Thomas altijd gesteund op zijn weg om projectleider te worden.

Interview met Thomas (24), Projectleider in de Regional Unit Luxemburg

Thomas begon zijn opleiding bij EQOS Energie in oktober 2017. Tijdens zijn drie jaar durende deeltijdse stage bleef hij pendelen tussen de ingenieursschool en het kantoor. Aan het einde van zijn leertijd werd hij aangenomen en tegelijkertijd werd hem een contract als projectleider aangeboden.

Voor mij bestaat de taak van een projectleider uit drie onderdelen: organisatorische, technische en commerciële kwesties. Het is juist deze combinatie die het geheel zo opwindend maakt. Elke dag heb ik te maken met de meest uiteenlopende zakelijke contacten: leveranciers, klanten en onze eigen projectteams. Dan is er nog het technische aspect, waarbij ik met het team moet samenwerken om ervoor te zorgen dat het project technisch en financieel een succes wordt. En tenslotte is er de commerciële kant van mijn werk. Dit omvat onderhandelingen met onderaannemers en leveranciers, alsook de uitbreiding van onze klantenportefeuille, wat voor mij tijdens mijn opleiding de grootste aantrekkingskracht voor dit beroep was. Ik ben er zeker van dat ik de beste keuze heb gemaakt door projectleider te worden, wat voor mij vele deuren zal openen voor de rest van mijn carrière.

Toen ik als leerling begon, verwachtte ik veel verrassingen en onverwachte wendingen op mijn pad – maar dat maakt net deel uit van het opleidingstraject. De kwaliteit van een projectleider blijkt immers uit de zelfverzekerdheid waarmee hij met moeilijkheden omgaat en zich in onverwachte situaties mengt om passende oplossingen te vinden. Waar ik bij mijn eerste project aan het begin van de opleiding echter aan moest wennen, was het feit dat ik zoveel budget mocht beheren en dat ook moest doen – wij werken immers met grote sommen geld. De telefoontjes met klanten waren in het begin bijzonder uitdagend voor mij. Als je competent wilt overkomen, moet je je heel snel ontdoen van de angst dat je niet genoeg technische kennis hebt. Wat hier nodig is, is vertrouwen in zichzelf en in het eigen werk.

» Ik leer elke dag iets nieuws. «

Toen ik destijds onderzoek deed naar de opleiding, was ik bijzonder geïnteresseerd in hernieuwbare energiebronnen, d.w.z. windturbines, fotovoltaïsche systemen, enz. Tijdens mijn onderzoek op het internet kwam ik EQOS Energie tegen. Ik kwam er snel achter dat dit bedrijf aan de eisen voldeed: Met onze betrokkenheid in de energiesector zorgt EQOS Energie voor de duurzaamheid van het energietransport op Europees niveau. Bovendien is ons werkterrein zeer divers; in Luxemburg bedienen wij een brede klantenportefeuille, van hoog- tot midden- en laagspanning. Ik leer elke dag iets nieuws en word voortdurend uitgedaagd. Bovendien vond ik hier een goede werksfeer met leuke collega’s, van wie ik sommigen nu vrienden kan noemen. Bovendien heeft EQOS Energie altijd aan mijn zijde gestaan: Ik werd steeds gesteund tijdens mijn opleiding, maar ook tijdens mijn integratie in de professionele omgeving, zodat ik mij persoonlijk en professioneel kon ontwikkelen.

Ik zou zeggen dat ik de oplossingenzoeker ben. Geen twee werkdagen zijn hetzelfde. Ik weet ‘s morgens niet of het een goede of een slechte dag wordt en wat me te wachten staat, maar ik ben ervoor verantwoordelijk dat de projecten – met of zonder moeilijkheden – goed worden afgerond. Er moeten dus snel pragmatische oplossingen worden gevonden. Ik denk dat het een must is om nieuwsgierig te zijn en voortdurend te proberen vooruit te komen. Creatief denken is voor mij vooral belangrijk om nieuwe ideeën te vinden en voor te stellen. Ik ben bereid om elke uitdaging aan te gaan en nieuwe problemen onder ogen te zien.

Het belangrijkste als stagiair is om in je omgeving een grenzeloze nieuwsgierigheid aan de dag te leggen. Je moet bewijzen hoe gewetensvol je bent. Dit houdt ook in dat je vragen moet stellen – zelfs als dat ongemakkelijk kan zijn. Want dat laat zien dat je vooruit wilt. En alleen zo kunnen de noodzakelijke technische en menselijke vaardigheden worden ontwikkeld die de basis vormen voor doelgericht werk.